Modul in care gandim determina modul in care simtim si comportamentul pe care il adoptam – aceasta este ideea de baza de la care porneste abordarea psihoterapiei cognitiv comportamentale si ale carei elemente le regasim si in tehniciile de interventie din zona de coaching si dezvoltare personala. Vorbim aici de COGNITIV si apoi de COMPORTAMENTAL…
Punctul de pornire il propunem a fi aplicarea tehnicilor cognitve marcat de diferenta dintre:
– reprezentarea realitatii interne/externe de tipul ”ce cred eu despre…?”,
– motivatia si expectantele noastre despre ”cum trebuie sa arate acea realitate..?”
si
– modul ”cum de fapt se cum se prezinta realitatea…?”.
In acest moment apare ceea ce de fapt numim discrepanta cognitiva externa/interna care va determina modificari la nivel fiziologic si comportamental sau mai precis un conflict interior marcat de furie, neputinta, stres. Acest conflict se datoreaza in mare parte faptului ca percepem intr-un mod eronat realitatea noastra interna si externe, perceptie care are la baza istoria noastra personala si care este modelata de mediu in care am crescut cu temerile aferente, personalitatea nostra si a celor din jur care au participat la modelarea noastra si chiar constitutia fizica cu care suntem inzestrati – imagine cu care ne proiectam in exterior.
Acest pachet in care existam, influentat de o gandire nerealista conduce spre reprezentari eronate ale realitatii interne sau externe ce se materializeaza apoi in credinte irationale/dezadaptative, scheme cognitive, distorsiuni cognitive/erori in gandire.
In continuarea, acestea merg care asteptari, motivatii si credinte nerealiste despre realitatea imediata, cognitii caracterizate printr-un stil de gandire absolutist (totul sau nimic / alb – negru), imperativ (trebuie!), rigid si incapabil de acceptare impiedicand astfel declansarea mecanismelor de adaptarea la situatiile de viata si conduc la setarea de obiective fara suport in resursele personale.
Pentru constientizare si ca masura de interventie, au fost elaborate tehnicii de interventie pe palierele.
Tehnicile de interventie la nivel cognitiv in vederea reducerii discrepantei cognitive pot fi:
a) tehnici de restructurare cognitiva, care cuprind orice tehnici prin care se urmareste modificarea inferentelor si evaluarilor cu impact in problematica emotionala,
b) tehnici de rezolvare a problemelor si antrenament care urmaresc dobandirea de abilitati pentru rezolvarea problemelor
c) tehnici de inoculare a stresului care vizeaza modificarea mecanismelor de coping emotional.
Interventia la nivel comportamental cuprinde si ea serie de tehnici care se bazeaza pe principiul conditionarii operante – o forma de invatare in care un comportament devine probabil sa se repete intr-o situatie daca acel comportament a fost recompensat anterior intr-o situatie similara si vizeaza modificarea antecedentelor si consecintelor cu scopul modificarii comportamentelor problematice.
Tehnicile psihoterapiei comportamentale dupa Coleman, Bucher si Carson sunt: a) tehnica stingerii comportamentelor nedorite, b) tehnica desensibilizarii sistematice, c) psihoterapia aversiva, d) metoda modelarii sie) psihoterapia asertiva.
Interventia la nivel biologic cuprinde tehnici care vizeaza modificari biologice cum sunt de exemplu – tehnicile de relaxare. Tot in aceasta categorie sunt cuprinse si tehnicile bazate pe principiile conditionarii clasice, cum ar fi: expunerea gradata, flooding-ul, desensibilizarea progresiva si tehnicile de control al respiratiei.
Am parcurs asadar zona de GAND ca si declansator de SENZATII incercand sa aduc in discutie elementul de interventie posibil ce are ca baza constientizarea si antrenamentul corectiv recompensator (atunci cand e cazul – de exemplu fiind foarte importanta sarbatorirea unei realizari personale) cu impact in zona de COMPORTAMENT
Prin urmare ”Ai grija ceea ce gandesti….!” … sau mai precis constientizeaza ce gandesti si transforma aceasta constientizare intr-un instrument dinamic de dezvoltare personala si o cale de a construi si atinge obiective in evolutia ta.